BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

.::Ahlan Wasahlan::.

Wednesday, September 23, 2009

AWAS, mungkin anda orangnya!


FACEBOOK satu fenomena bagi pelayar laman sesawang, mungkin bagi sesiapa yang tidak ‘sign up’ atau kata lain tak menyertai laman ini dianggap sebagai kolot ataupun dengan kata lain lagi kalau tidak tahu mengenai FACEBOOK ini dikategorikan sebagai buta IT?? Emm.. benarkah telahan tersebut?? Semuanya terpulang pada anda. Tepuk dada tanya akal anda.

Info penting yang perlu anda ketahui.. bersedia dengan akal yang tajam.

1. Menurut RIZKI (nama sebenar Rizki Yudhisma, pakar IT) pendapatan utama FACEBOOK datang dari iklan yang banyak dipaparkan. Contohnya, mereka menggunakan kaedah CPC (cost perclik) sekali klik $0.50. Itu baru satu iklan, kalau kita semua lihat iklan yang dipaparkan lebih kurang 10-20 iklan (kiraan rambang). Cuba kalau anda bayang dan buat kira-kira jika iklan tersebut diklik oleh 1000 orang dalam masa sehari. Haa.. Anda kiralah sendiri.

2. Tahun lalu pengguna tetapnya menjangkau 140 juta orang, baru-baru ini FACEBOOK mengeluarkan kenyataan penggunanya meningkat ke 240 juta orang (satu angka yang cukup besar yang diambil dalam masa setahun). Jadi tidak hairanlah FACEBOOK boleh menjana pendapatan hingga AS$300 juta pada tahun 2008.

3. Microsoft sebuah syarikat computer gergasi didunia telah membeli 1.6 peratus kepentingan FACEBOOK yang bernilai AS$240 juta pada tahun 2007.

4. Paling latest, syarikat Rusia Digital Sky Technologies pula melabur sebanyak AS$200 juta dalam web tersebut dan memungkinkan nilai syarikat itu meningkat sebanyak AS$15 bilion.
Hanya sebuah laman interaktif, tetapi mampu menjutawankan pemiliknya. Macam senangkan nak dapatkan wang berjuta-juta malah menjangkau tahap ratusan billion. Mesti anda nak tahu siapakah empunya kepada laman ini? K, teruskan bacaan anda tentang biodata pengasas merangkap pemilik FACEBOOK ni.

Nama : Mark Zuckerberg
Tempat dibesarkan : Dobbs Ferry, Westchester Country, New York, AS.
Pasangan kepada : Edward dan Karen Zuckerberg (bangsa Yahudi laknatullah)
Pekerjaan ibu bapa : Edward (seorang doctor gigi) dan Karen (pakar perubatan)
Graduan : Sains komputer dari Universiti Harvard
Kisah masa kecil : Seorang yang genius. Diceritakan, ketika berusia belasan tahun dia sudah pun mencipta permainan computer yang bernama Risk dan permainan muzik Synapse.

Tentang Zuckerberg:

1. Zuckerberg telah melancarkan laman FACEBOOK pada 4 Febuari 2004 dari bilik asramanya, tujuannya untuk memudahkan mahasiswa Harvard berhubung antara satu sama lain. Bagaimanapun atas permintaan ramai ia dikembangkan ke universiti di sekitarnya.

2. Majalah TIME telah mengiktiraf Zuckerberg dalam rangking ke-52 daripada 101 tokoh sebagai antara tokoh peling berpengaruh di dunia 2008, sebaris dengan nama bessar Barack Hussien Obama (Presiden AS).

3. Majalah FORBES telah menyenaraikan Zuckerberg sebagai individu ke-321 terkaya Amerika daripada 400 individu pada yahun 2008 dan juga pernah disenaraikan sebagai individu termuda terkaya dengan kekayaan peribadi sebanyak USD 1.5 bilion.

4. Semasa di Universiti Harvard, Zuckerberg menjadi anggota kepada Alpha Epsilon Pi (AEpi) yang aktif. Alpha Epsilon Pi adalah pertubuhan persaudaraan Mahasiswa Yahudi yang kuat di Amerika Syarikat dan Kanada. Kaitannya dengan Israel berlangsung apabila ia dikatakan sebagai yang pertama dan satu-satunya pertubuhan persaudaraan di Israel. Asas utama kepada persatuan ini adalah membina semangat kepimpinan di kalangan mahasiswa Yahudi sekaligus menjadi pemimpin bangsa di masa akan datang yang benar-benar memahami idea, nilai dan etika Yahudi. Zuckerberg juga dalam senarai alumni AEPi.

5. Joel Leydon (pemilik Israel News Agency) mencipta FACEBOOK sendiri tiga jam selepas serangan pertama Israel ke atas Gaza. Menerusi FACEBOOK dia membakar semangat tentera Israel yang mempertahankan sempadan dan kedaulatan Israel. (Wah.. boleh bawak laptop ke mase perang). Kenalan yang menyertainya mencapai 17 000 orang pada 30 Disember tahun lalu. Leyden jugak mempengaruhi menggunakan FACEBOOK dengan menyatakan bahawa Israel mempertahankan negaranya dari serangan pengganas Muslim di semenanjung Gaza. Kalau anda tak percaya, Leyden siap buat you tube lagi bagi memberikan penerangan yang lebih jelas kepada dunia.

Anda dah nampak sekarang susur galur dan siapakah disebalik tabir FACEBOOK ni. Anda perlu tahu bahawa adanya desas-desus yang menyatakan kaitan penglibatan laman web ini dalam MEMBIAYAI PEPERANGAN di GAZA. Cuba anda fikirkan sedalam-dalamnya akan pendapatan FACEBOOK yang saya nyatakan di atas, jika itulah jumlah wang yang diperoleh, anda boleh bayangkan berapa pula disalurkan untuk membiayai peperangan di Gaza. Lebih malang sebahagian keuntungan itu disumbangkan oleh kita yang beragama ISLAM. Dengan klik saja pada FACEBOOK kita turut menjadi ‘PEMBUNUH’ @ ‘THE KILLERS’ orang Palestin di Gaza. Apalah sangat sumbangan kita kepada saudara seIslam kita di Gaza, ini kan pula kita tambah lagi dengan penderitaan dan kesengsaraan saudara kita disana. Fikir-fikirkan, pilihlah jalan yang diredhoi Allah. Mudah-mudahan kita dijauhkan dengan muslihat licik bangsa Yahud dan Nasara. Walllahu’alam.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails