BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

.::Ahlan Wasahlan::.

Monday, August 24, 2009

Ceritera di bulan Ramadhan


Salam pertemuan buat shbt2 sekalian. Bagaimana dengan ibadah puasa pada hari yang ketiga ni? Ala kulli hal, moga2 semuanya berjalan dengan lancar hendaknya. Sedikit cerita yang sebenarnya tak dek ape nak diceritakan, citer saya tentang aktiviti pengajian Al-Quran yang di jalankan di surau Al-Ikhwan Taman Sri Layang.
Surau Al-Ikhwan Tmn Sri Layang

Akiviti pengajian Al-Quran ni telah diasaskan oleh ayahkanda saya dan saya sebagai pembantu jika pulang bercuti dari maktab. Rutin harian pada setiap hari isnin sehingga jumaat bermula jam 5.00 hingga 6.30 petang. Pelajarnya pula hampir mencecah 40 orang.

Adik2 sedang khusyuk membaca

Adik2 akhawat juga turut membaca Al-Quran

Terdapat 3 peringkat pengajian. Peringkat pertama pengajian Al-Quran, peringkat kedua pengajian Muqaddam dan peringkat ketiga pengajian Iqra’. Pada kebiasaan saya bersama ayahkanda akan mengajarkan Al-Quran dan ibunda saya pula mengajarkan Iqra’. Alhamdulillah, ramai daripada penunut sebelum mereka sudah mengkhatamkan Al-Quran pada usia yang masih muda. Tahniah saya ucapkan.

Ayahkanda tercinta

Adik Zaki antara pelajar yang mantop membaca Al-Quran

Adikku yg montel..masih iqra' 1..

Di dalam Hadith Sohih diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu bahwa

Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda :

“Apabila seorang anak Adam meninggal, maka akan terputus amalannya kecuali tiga perkara : shadaqoh jariyah atau ilmu yang bermanfaat atau anak solih yang mendoakan kepadanya”.




0 comments:

Related Posts with Thumbnails